Afinlandia-priset 2025

Finländska föreningen för tillämpad språkvetenskap AFinLA r.f. delar ut Afinlandiapriset årligen för ett förtjänstfullt lärdomsprov i serien magisteruppsatser, och var tredje år i serien doktorsavhandlingar. I år delades priset i serien magisteruppsatser. Också i år nominerades arbeten av hög nivå till priset från olika delområden inom tillämpad språkvetenskap och från olika universitet i Finland. Vinnaren offentliggjordes vid AFinLAs höstsymposium i Joensuu 7.11.2025.

Årets Afinlandia-pris tilldelades

i kategorin magisteravhandlingar

Reetta Viljaharju (Jyväskylä universitet) för hennes magisteruppsats Saamen kielen elvytyksestä sen haltuunottoon – Autobiografinen tutkimus kielellisten käännekohtien vaikutuksesta identiteettiin

Avhandlingen analyserar de språkliga vändpunkterna i livet hos en ung vuxen som som barn omedvetet deltog i återupplivandet av ett minoritetsspråk, och hur dessa vändpunkter på olika sätt har format hennes identitet. Särskild uppmärksamhet ägnas den roll som kolttasami och nordsamiska spelar i hennes liv vid sidan av finskan. Forskningen är förankrad inom tillämpad lingvistik och sociolingvistik. Dess betydelse bedöms som värdefull ur personliga, kollektiva, samhälleliga och vetenskapliga perspektiv. Det framgår tydligt att många andra samer som har flyttat utanför samernas bosättningsområde också kan identifiera sig med de teman och resultat som presenteras i forskningen, vilket ligger i linje med författarens intentioner.

i kategorin doktorsavhandlingar:

Penni Pietilä (Helsingfors universitet) för hennes doktorsavhandling Äidinkielen luokka ja sukupuoli: etnografinen tutkimus äidinkielen/suomen opinnoista osaamisperusteisessa tekniikan alan ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa

Avhandlingen behandlar modersmåls- och finskundervisning inom yrkesutbildningen. Forskningen är metodologiskt feministisk, multisituerad och etnografisk till sin karaktär och placerad i ett utbildningspolitiskt sammanhang. Arbetet är tvärvetenskapligt och bygger på utbildningssociologi, tillämpad lingvistik och genusvetenskap. Forskningen berör utbildningens kompetensbaserade karaktär, oron över pojkars läs- och skrivkunnighet samt forskningsdiskussioner om genus och social klass.

Forskningens fokus ligger på modersmålsundervisningen, vilket omfattar både klassrummet och den sociala klass som konstrueras genom modersmåls- och finskastudier. Modersmålsundervisningen präglas av delvis motsägelsefulla normer som används för att definiera och rättfärdiga studierna. Enligt forskaren placeras ”arbetarklasspojkar” i en position där de styrs mot en maskulin och arbetarklassad status som står i motsats till skola och utbildning. Den svaga ställningen för allmänna ämnen inom yrkesutbildningen uppmärksammades i alla större medier, och det diskuterades, även inom utbildningsministeriet, hur situationen kunde förbättras.

Därtill belönar AFinLA ytterligare en doktorsavhandling med hedersomnämnande:

Kirsi Leskinen (Jyväskylä universitet):  Korkeakoulutaustaiset maahanmuuttaneet koulutuspolulla Suomessa: neksusanalyysi tekstitoiminnasta, kielellisistä resursseista ja osallisuuden mahdollisuuksista.

Tilläggsuppgifter

Saija Merke, AFinLA ry. (Afinlandia-koordinator), saija.merke(at)abo.fi, tel. 050 3590 318

AFinLA ry.: http://www.afinla.fi/sv

Array
(
    [title] => Vol 82 (2025): AFinLAn vuosikirja 2025 (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja 82)
    [url] => https://journal.fi/afinlavk/issue/view/13103
    [image] => https://journal.fi/public/journals/65/cover_issue_13103_fi_FI.png
    [published] => 2025-11-03
    [timestamp] => 1762128000
    [attachment] => 1909
)