Afinlandia-palkinnot 2025

Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys (AFinLA ry.) palkitsee joka vuosi yhden ansiokkaan maisterintutkielman sekä kolmen vuoden välein yhden ansiokkaan väitöskirjan. Vuonna 2025 Afinlandia-palkinnot jaettiin maisterintutkielmasarjassa ja väitöskirjasarjassa. Tänäkin vuonna yhdistykselle ehdotettiin korkeatasoisia tutkielmia usealta soveltavan kielitieteen eri osa-alueelta. Ehdotuksia tuli monista suomalaisista yliopistoista. Palkinnon voittajat julkistettiin perjantaina 7.11. AFinLA ry:n syyssymposiumin yhteydessä järjestetyllä illallisella.

Tämän vuoden Afinlandia-palkinnon saivat

Maisterintutkielmasarjassa:

Reetta Viljaharju (Jyväskylän yliopisto) tutkielmastaan Saamen kielen elvytyksestä sen haltuunottoon – Autobiografinen tutkimus kielellisten käännekohtien vaikutuksesta identiteettiin

Palkittu työ käsittelee lapsena vähemmistökielen elvytykseen tiedostamattaan osallistuneen nuoren aikuisen analyysiä omista kielellisistä käännekohdistaan, jotka ovat eri tavoin muovanneet hänen identiteettiään. Huomio kohdistuu erityisesti koltansaamen ja pohjoissaamen paikkaan hänen elämässään suomen kielen rinnalla. Tutkimus asemoituu soveltavan kielitieteen ja sosiolingvistiikan kentälle. Tutkimuksen merkitystä on arvioitu ansiokkaasti sekä omakohtaisesta että yhteisöllisestä, yhteiskunnallisesta ja tieteellisetä näkökulmasta. On ilmeistä, että tekijän toiveen mukaisesti myös monet muut saamelaisalueen ulkopuolelle muuttaneet saamelaiset voivat samastua hänen tutkimuksensa teemoihin ja sen tuottamiin tuloksiin.

Väitöskirjasarjassa:

Penni Pietilä (Helsingin yliopisto) tutkielmastaan Äidinkielen luokka ja sukupuoli: etnografinen tutkimus äidinkielen/suomen opinnoista osaamisperusteisessa tekniikan alan ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa

Väitöskirja käsittelee äidinkielen/suomen opintoja ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimus on metodologisesti feministinen, monipaikkainen ja koulutuspoliittiseen kontekstiin sijoittuva etnografia. Työn orientaatio on poikkitieteellinen, ja se kiinnittyy kasvatussosiologian, soveltavan kielentutkimuksen ja sukupuolentutkimuksen aloille. Tutkimuksessa liikutaan koulutuksen osaamisperusteisuutta, poikien lukutaitoon kohdistuvaa huolta sekä sukupuolta ja yhteiskuntaluokkaa koskevissa tutkimuskeskusteluissa.

Tutkimustulosten keskiössä on äidinkielen luokka, jolla viitataan sekä luokkahuoneeseen että yhteiskuntaluokkaan, jota äidinkielen/suomen opintojen myötä tuotetaan. Äidinkielen luokassa vallitsee osin ristiriitaisia normikeskuksia, joista käsin opintoja määritellään ja oikeutetaan. Tutkijan mukaan ”amispojat” asetetaan asemaan, jossa heitä ohjataan koulun- ja sivistyksenvastaiseen maskuliiniseen ja työväenluokkaiseen statukseen. Ammatillisen koulutuksen yhteisten aineiden opintojen heikko tilanne huomattiin kaikissa päämedioissa ja opetusministeriä myöten käytiin keskustelua siitä, millä tavoin ammatillisen koulutuksen tilannetta voisi parantaa.

Palkittujen tutkielmien lisäksi AFinLA jakoi kunniamaininnan ansiokkaalle väitöskirjalle:

Kirsi Leskinen (Jyväskylän yliopisto):  Korkeakoulutaustaiset maahanmuuttaneet koulutuspolulla Suomessa: neksusanalyysi tekstitoiminnasta, kielellisistä resursseista ja osallisuuden mahdollisuuksista.

Lisätietoja:

Saija Merke, AFinLA ry. (Afinlandia-koordinaattori), saija.merke(at)abo.fi, tel. 050 3590 318

AFinLA ry.: http://www.afinla.fi/

Array
(
    [title] => Vol 82 (2025): AFinLAn vuosikirja 2025 (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja 82)
    [url] => https://journal.fi/afinlavk/issue/view/13103
    [image] => https://journal.fi/public/journals/65/cover_issue_13103_fi_FI.png
    [published] => 2025-11-03
    [timestamp] => 1762128000
    [attachment] => 1909
)