AFinLAn vuosikirja 51

The Competent Intercultural Communicator

Contents:

       Finnish as a Foreign Language

              Hannele Dufva. Tiedätkö? Tajuatko? Oivallatko? Matkoja kielen ja kulttuurin sisään. (s. 11-27)

              Maija Grönholm. Suomi toisena kielenä peruskoulussa: Eräiden taustamuuttujien kuten iän, sukupuolen, kielitaustan, koulumenestyksen ja statuksen vaikutus kielenoppimiseen. (s. 29-48)

              Maisa Martin. Säännöt ja tunteet – kielenoppijoiden kuvaukset taivutusprosessista tutkimusaineistona. (s. 49-65)

              Pirkko Muikku-Werner, Eija Aalto & Hannele Dufva. Oma maako mansikka – oppimateriaaleja meille ja muille. (s. 67-77)

              Marja-Terttu Storhammar. Ulkomaalaisopettajien opetuspuheen piirteitä. (s. 79-97)

              Minna Suni. Ymmärtämisen esteet ja niiden ylittäminen. (s. 99-114)

       Intercultural Communication

              Donal Carbaugh. Cultural Pragmatics and Intercultural Competence. (s. 117-129)

              Jari Lehtonen. Käsitykset ihmisestä, tiedosta ja todellisuudesta kulttuurin ja kommunikaation osatekijöinä. (s. 131-145)

              Liisa Löfman. Intercultural Communication as a Research Field. (s. 147-155)

              Anna Mauranen. Cultural Differences in Academic Discourse – Problems of a Linguistic and Cultural Minority. (s. 157-174)

              Bernd-Dietrich Müller. Leitfragen zu Kommunikationsproblemen in multinationalen Arbeitsgruppen. (s. 175-181)

              Silja Pellinen. Zur Funktionalität der Übersetzung im interkulturellen Kontext. (s. 183-209)

              Ritva Rapila. Aspects of NS/NNS Telephone Conversations. (s. 211-223)

              Pirjo Rasi. Intercultural Experience as a Process. (s. 225-233)

              Deborah D.K. Ruuskanen. There is No Word for ‘Adultery’ in Hawaiian: The Translation of Non-Existent Concepts. (s. 235-244)

              Sonja Tirkkonen-Condit. Authoritarian Features in Editorials – Different Times, Different Styles. (s. 245-264)

       Internationalization and Language Teaching

              Viljo Kohonen. Language Learning as Learner Growth is Also a Question of School Development. (s. 267-287)

              Kirsi-Marja Marnela. Language Skills in the Internationalization of Higher Education. (s. 289-293)

       Language for Special Purposes

              Virve Tamm. Zur Entwicklung der Sprechfertigkeit im berufsorientierten Deutschunterricht. (s. 297-308)

              Eda Tammelo. Radio News as a Study Resource. (s. 309-316)

       Written Discourse

              Ann-Charlotte Lindberg. Paragraph Structure in Scholarly Articles in Business Organisation and Management: A Cross-Cultural Pilot Study. (s. 319-332)

              Hilkka Stotesbury. Lexical Patterning in Text – A Way to “Automatic” Summaries. (s. 333-362)

       Posters

              Luise Liefländer-Koistinen. Communication on the Telephone: The Way Students Ask for Information in Finnish and German Universities. (s. 365-372)