Puhekulttuurit ja kielten oppiminen
Sisältö:
Puhekulttuurit ja kielten oppiminen
Mitä puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien takana piilee?
Pirkko Nuolijärvi. Puhuttuun kieleen ja sosiolingvistiseen kriittisyyteen oppiminen. (s. 7-24)
Hannele Dufva. Puhumisen psykolingvistiikkaa. (s. 25-52)
Sirpa Leppänen. Tekstimetaforat: yksi ikkuna tulkintakäsityksiin. (s. 53-74)
Mika Lähteenmäki. Ironian loogis-pragmaattisista malleista. (s. 75-94)
Suomalaisen puhekulttuurin heijastumia
Liisa Tiittula. Suomalaisen puhekulttuurin stereotypiat ja todellisuus. (s. 95-107)
Reija Portti. Suohonlaulajat ja –lauletut: Inarin kölleistä ja niiden käytöstä. (s. 109-120)
Anna Mauranen. Keskusteleeko suomalainen vieraalla kielellä? Vaihto-opiskelijat kahden puhekulttuurin välissä. (s. 121-150)
Pirkko Muikku-Werner. Miten suomalainen käskee ja kysyy – Impositiivit kielenopetuksen näkökulmasta. (s. 151-168)
Lapsuuden puhetilanteita
Leena Laurinen. Puhetta satukirjojen ääressä – Ensiaskeleet kirjoitettuun kieleen. (s. 169-198)
Maritta Hännikäinen. ”Leikisti se on oikea koti” – Lapsen puhe roolileikeissä. (s. 199-209)
Kielenoppijoiden viestintätilanteita
Arja Piirainen-Marsh. Kielenoppijan puhe tutkimuksen kohteena. (s. 211-236)
Sirpa Leppänen & Paula Kalaja. Päätekokouskeskustelu: kirjoitettua vuorovaikutusta. (s. 237-252)
Hilkka Stotesbury. Näkökulma tiivistämiseen: lyhennelmästä tulkintaan. (s. 253-276)
Puhetaidon testaaminen
Maija Savela. Kokeestako se kiikastaa: lukion suullisen englannin kielen päättökokeen kehittelyä. (s. 277-291)
Kirsti Siitonen. Suomen kielen suullisen taidon testaaminen. (s. 293-306)
Maija Grönholm. Sanojen ja muotojen oppiminen – Tasatahtiako toisessa kielessä? (s. 307-319)