AFinLAn vuosikirja 52

Puhekulttuurit ja kielten oppiminen

Sisältö:

       Puhekulttuurit ja kielten oppiminen

       Mitä puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien takana piilee?

              Pirkko Nuolijärvi. Puhuttuun kieleen ja sosiolingvistiseen kriittisyyteen oppiminen. (s. 7-24)

              Hannele Dufva. Puhumisen psykolingvistiikkaa. (s. 25-52)

              Sirpa Leppänen. Tekstimetaforat: yksi ikkuna tulkintakäsityksiin. (s. 53-74)

              Mika Lähteenmäki. Ironian loogis-pragmaattisista malleista. (s. 75-94)

       Suomalaisen puhekulttuurin heijastumia

              Liisa Tiittula. Suomalaisen puhekulttuurin stereotypiat ja todellisuus. (s. 95-107)

              Reija Portti. Suohonlaulajat ja –lauletut: Inarin kölleistä ja niiden käytöstä. (s. 109-120)

              Anna Mauranen. Keskusteleeko suomalainen vieraalla kielellä? Vaihto-opiskelijat kahden puhekulttuurin välissä. (s. 121-150)

              Pirkko Muikku-Werner. Miten suomalainen käskee ja kysyy – Impositiivit kielenopetuksen näkökulmasta. (s. 151-168)

       Lapsuuden puhetilanteita

              Leena Laurinen. Puhetta satukirjojen ääressä – Ensiaskeleet kirjoitettuun kieleen. (s. 169-198)

              Maritta Hännikäinen. ”Leikisti se on oikea koti” – Lapsen puhe roolileikeissä. (s. 199-209)

       Kielenoppijoiden viestintätilanteita

              Arja Piirainen-Marsh. Kielenoppijan puhe tutkimuksen kohteena. (s. 211-236)

              Sirpa Leppänen & Paula Kalaja. Päätekokouskeskustelu: kirjoitettua vuorovaikutusta. (s. 237-252)

              Hilkka Stotesbury. Näkökulma tiivistämiseen: lyhennelmästä tulkintaan. (s. 253-276)

       Puhetaidon testaaminen

              Maija Savela. Kokeestako se kiikastaa: lukion suullisen englannin kielen päättökokeen kehittelyä. (s. 277-291)

              Kirsti Siitonen. Suomen kielen suullisen taidon testaaminen. (s. 293-306)

              Maija Grönholm. Sanojen ja muotojen oppiminen – Tasatahtiako toisessa kielessä? (s. 307-319)