AFinLAn vuosikirja 58

Kielikoulussa – kieli koulussa

Sisältö:  

       I Kielikoulussa

              Merja Karjalainen. Kommunikaatio-ongelmat ja niiden tarkaiseminen lapsen ja aikuisen välisessä keskustelussa. (s. 11-25)

              Marina Bergström. Kielikylpy heikon oppilaan näkökulmasta. (s. 27-44)

              Maija Grönholm. Kuullunymmärtämistaidot suomenkielisessä kielikylvyssä. (s. 45-67)

       II Kieli koulussa

              Hannele Dufva. Puheen ja kirjoituksen maailmat: eräs näkökulma lukemaan oppimiseen. (s. 71-93)

              Riikka Alanen. Vygotsky, van Lier ja kielenoppiminen: sosiokulttuurinen viitekehys kielellisen tietoisuuden ja vieraan kielen oppimisen tutkimuksessa. (s. 95-120)

              Anne Pitkänen-Huhta. Lukeminen ja kirjoittaminen tilanteeseen sidottuna toimintana. (s. 121-137)

              Riikka Alanen. Kolmannen muodon tapaus: miten kieliopista puhutaan englannin kielen luokassa? (s. 139-163)

              Carita Kiili & Leena Laurinen. Lukiolaiset tekstiä tulkitsemassa: tutkimus vieraalla kielellä lukemisen strategioista. (s. 165-186)

              Kaisa Alanen. Ruotsin kielen lukion oppikirjat kulttuurienvälisen viestinnän näkökulmasta. (s. 187-204)

              Marja Kynkäänniemi. Stereotypiat venäjän oppijan kulttuurikuvan  muotoutumisessa. (s. 205-220)

              Ari Huhta, Paula Kalaja & Anne Pitkänen-Huhta. ”Tuntuu tosi tosi tosi tosi hyvältä… jipii” – ylioppilaskokeiden ja niihin osallistumisen rakentuminen abiturientin päiväkirjamerkinnöissä. (s. 221-242)

       III Kieli korkeakoulussa

              Tuija Nikko & Anne Kankaanranta. Tavoitteena professionaalinen kielitaito. (s. 245-264)

              Mike Garant & Leena Immonen. The Re-introduction of Oral Entrance Examinations at a Translation Studies Department. (s. 265-280)

              Pirkko Muikku-Werner. Saksalaiset suomenoppijoina – tapaus nimeltä Elke. (s. 281-301)

              Tarja Puro. Verbien kehittyminen alkeiskurssilla: te ette pitä – poika ei pidä – hän ei pitää – hän ei pidä. (s. 303-323)

              Ritva Kantelinen & Pirjo Varhimo. Kielitaito osana ammatillista asiantuntijuutta: ”Ruotsin opiskelu on ollut mukavaa, kun se on ollut ammatinläheistä!” (s. 325-245)

              Hilkka Stotesbury. Reaction Paper: What? Why? How? (s. 347-365)

       IV Kieli asenteissa
              Paula Kalaja & Irene Hyrkstedt. ”Heikot sortuu elontiellä”: asenteista englannin kieleen. (s. 369-386)
           Matti Leiwo. Suomen kieli 2000-luvulla: voiko kielen kehitystä ennustaa? (s. 387-404)