AFinLAn vuosikirja 62

Minä ja kielitiede – soveltajan arki

Sisältö: 

       Esipuhe (s. 9-10)

       I Teoria ja käytäntö

              Helena Miettinen. Fonologinen työmuisti ja kielenoppiminen: katsaus aiempaan tutkimukseen. (s. 13-28)

              Jukka Mäkisalo. Kaksikielisen leksikon käsitteellisistä edustumista. (s. 29-41)

              Katja Mäntylä. Ilo on aika yleistä – lapset kielitieteen termejä soveltamassa. (s. 43-54)

              Catherine Rohlich. Oral-Reading Miscues of Finnish-Australian Informants. (s. 55-71)

              Paula Turunen & Paula Kalaja. Kieltenoppijat ja –opettajat – metaforisesti. (s. 73-88)

       II Diskurssien tulkinta

              Marja Härmänmaa. Kriittisen lingvistiikan soveltaminen sanomalehtiartikkeleiden lukemisessa. (s. 91-102)

              Jopi Nyman. Footing in Political Speech: Margaret Thatcher and the Supreme Soviet on May 28, 1991. (s. 103-123)

              Tiina Puurtinen. Subjektiivisen arvion sisältävät etumääritteet suomen- ja englanninkielisissä lehtiteksteissä. (s. 125-140)

              Anne Rivinoja. Kuka ”hän” lopulta olikaan? Näkökulma ja henkilöihin viittaaminen englannista suomennetussa vapaassa epäsuorassa järjestyksessä. (s. 141-153)

       III Kieli muuttuvassa maailmassa

              Pirkko Muikku-Werner. Piruilun paluu – piilopiikittelystä julkijulmuuteen. (s. 157-178)

              Katri Savolainen. Suomen kieli ja muut kielet äidinkielen oppikirjateksteissä. (s. 179-189)

              Marjatta Vanhala-Aniszewski. Putin, Vladimir Putin, Vladimir Vladimirovič Putin – nimenkäytön tendenssejä nykyvenäjässä. (s. 191-205)

       IV Verkko-opetus

              Ritva Ala-Louko, Esko Johnson & Minna Scheinin. Kieltenopettajat ammattikorkeakoulun verkko-opetusta rakentamassa. (s. 209-225)

              Kirsti Era. Venäjää verkossa vuodesta 1998: ongelmia ja ratkaisuja. (s. 227-240)

              Riitta Kosunen. Opetuksen kehittäminen ja verkko-opetus genreteorian näkökulmasta. (s. 241-253)

              Tuija Lehtonen. Soveltaa voi yhdessäkin – suomi vieraana kielenä –oppijoiden oppimiskokemuksista yhteisöllisellä verkkokurssilla. (s. 255-273)

       V Oppimisen arviointi

              Riitta Myller. Englannin opettajaksi opiskelevat suullista kielitaitoa arvioimassa: mitä oikein mitattiin? (s. 277- 291)

              Esa Penttinen. Kielioppivirheen kompleksisuus – opettajien tulkinnat opiskelijoiden virheistä. (s. 293-306)

              Elena Saastamoinen. Kielikokeen teoria ja käytäntö – venäjän kielen suullisen kielitaidon päättökoe Itä-Suomen suomalais-venäläisessä koulussa. (s. 307-324)

       VI Kielitaitotarpeet

              Raija Elsinen. Abien käsityksiä omista kielitaitotarpeistaan tulevaisuudessa. (s. 327-337)

              Riikka Länsisalmi. The Demand for Japanese Language Skills in Finnish Higher-Level Education and Working Life. (s. 339-358)

              Hilkka Stotesbury, Suzy McAnsh, Vivian Paganuzzi & Ken Pennington. Survey of Academic Writing in English at the Finnish Language Centres: Essential Topics, Topics Taught and Resource Needs. (s. 359-369)