AFinLAn teemaverkosto DISEA järjestää tutkimusseminaarin etänä

Zoom
Compare Fibre / Unsplash

Mitä: Tutkimusseminaari etänä (Zoomin välityksellä) 

Tavoite: Tarjota tutkijoille matalan kynnyksen alusta esitellä ja keskustella työn alla olevasta tutkimuksestaan sekä korkeatasoista sisältöä. 

Milloin: 26. huhtikuuta 2024, 9–14 

Kohderyhmä:  

  • Esitelmöijät: tutkijat, jotka hyödyntävät tutkimuksessaan teoreettisena suuntauksina Bakhtinin dialogismia, sosiokulttuurista/kulttuurihistoriallista teoriaa ja/tai ekologista viitekehystä (tai muuta vastaavaa teoreettista näkökulmaa) ja keskittyvät kielen oppimisen, opettamisen ja arvioinnin tutkimukseen. 
  • Yleisö: Tutkijat, opettajat tai muut kielen oppimisen, opettamisen ja arvioinnin tutkimuksesta kiinnostuneet. 

Ilmoittautuminen (esitelmöijäksi tai yleisöksi) 12.4.2024 asti: https://link.webropolsurveys.com/S/FF4C3F2686F1B556

Ohjeet esitelmöijille: Esitelmäsi ja abstraktisi voi olla suomeksi tai englanniksi. Esitelmäsi voi keskittyä mihin tahansa aiheeseen jota työstät tällä hetkellä (eli työn alla olevaan tutkimukseen): työn alla olevaan tutkimusartikkeliin, analyysiin, haastavaan aiheeseen jonka kanssa kamppailet ja johon haluaisit tutkimusyhteisön palautetta, kunhan se sijoittuu teemaverkoston teoreettisten suuntausten alle. Esitelmät valmiista tutkimuksesta ovat myös tervetulleita, mutta työn alla oleva tutkimus on seminaarin painopisteenä. Mainitse abtraktissasi mihin haluat esitelmässäsi keskittyä ja mihin toivot saavasi palautetta keskustelun aikana DISEA verkostolta.

Jokaisella esitelmöijällä on 40 minuuttia aikaa, josta vähintään puolet varataan keskustelulle. 

Seminaarissa on tilaa kolmelle esitelmöijälle.

Professori Nikolai Veresov, Monash University, Australia, pitää keynote-puheen seminaaripäivän alussa klo 9.00 – 10.30. Tohtori Veresov on maailmankuulu tutkija erityisesti kulttuurihistoriallisen teorian saralla. Hän on julkaissut laajasti kyseiseen teoriaan liittyvistä aiheista ja edistänyt erityisesti kulttuurihistoriallisen tutkimuksen tutkimusmetodologian kehittämistä. Professori Veresov puhuu seminaarissa aiheesta ”Social environment, perezhivanie and human development: a cultural-historical perspective.”

Abstrakti:

The speech will focus on the demystification of human perezhivanie as one of the most controversial and tantalising concepts of cultural-historical psychology. Two aspects in the analysis of experience will be discussed – perezhivanie as an observable psychological phenomenon, i.e. an integral inner attitude of a person to social reality expressed in an external form (P1) and perezhivanie as a theoretical concept (P2) which is the analytical tool for studying the role of environment on the process of human learning and development. The cultural-historical genetic-analytical model (Veresov, 2019, Veresov et al.,2024) will be presented where perezhivanie might work as an analytical tool and a part of the system of concepts (social environment, social situation, social situation of development and drama) together with the principle of refraction as a new approach for studying the learning and development.

Tervetuloa seminaariin!  

Hanna Lämsä-Schmidt:        

Dmitri Leontjev: